Uit de binnenland-sectie van De Telegraaf-i van
                             11 februari 2000

Nepzeearenden boven kerkhof Hoogeveen

Van onze correspondent

HOOGEVEEN - Sinds gisteren fladderen er rond de algemene begraafplaats aan de Zuiderweg in Hoogeveen zes nepzeearenden aan een touwtje om de roeken die daar huizen in de hoge bomen aan het schrikken te maken en te verjagen.

"Ieder jaar is het vanaf begin februari weer raak zodra de roeken terugkeren van hun verblijf in Engeland en in de hoge bomen van de begraafplaats neerstrijken. Omwonenden hebben erg veel last van de vogels. De roekenkolonie maakt zowel overdag als 's nachts erg veel kabaal. Ook worden de eigendommen van de bewoners besmeurd met uitwerpselen van de vogels. Het vogeloverlastbestrijdingsbedrijf heeft ons geadviseerd om de namaakroofvogels in te zetten", zegt gemeentewoordvoerder B. Hansma.

Gisteren werden de masten geplaatst. "Het zijn verrijdbare palen waar de levensechte roofvogels met een visdraadje aan vast zijn gemaakt. Ze drijven op de wind en moeten ervoor zorgen dat de roeken uit de buurt van het kerkhof blijven en niet gaan nestelen."

De masten zullen om de twee dagen op een andere plek worden neergezet. "Volgens de Jachtwet is het verboden om de vogels te verjagen. Binnen deze wet is het echter wel toegestaan om het nestelen van roeken te voorkomen."

De speciale zeearenden zien er levensecht uit. Ze hebben zelfs een nepvisje in hun snavel. "Of we het probleem nu niet verplaatsen? Nee, we verwachten dat de kolonie zich gaat verspreiden over andere gebieden en dat ze niet meer als een grote groep in de bomen gaan zitten", zegt Hansma.

vrijdag 11 februari 2000
Bericht afkomstig van: