Discussie tankstation erg simpel
Jarenlang domineert de showroom van Tielbeke het aangezicht
van de Rembrandtlaan. Vandalisme en een brand hebben het tot een bron van
ergernis voor omwonenden (en bestuurders) gemaakt. In de Stadswachter hebben
wij er al vaker aandacht aan besteed. We hebben destijds ook contact met
de eigenaar gehad. Diverse wethouders hebben met de eigenaar lopen touwtrekken
over mogelijke bestemmingen De hoge vraagprijs was alleen op te brengen,
wanneer er bijvoorbeeld ook woningen gebouwd zouden mogen worden. En die
bestemming was niet mogelijk in de nabijheid van de LPG opslagtank. In
die situatie is nu verandering gekomen. Verplaatsing van het pompstation
moet het voor Woonconeept mogelijk maken om ter plaatse een nieuwbouwproject
te realiseren. Wethouder Lanjouw legde terloops uit tijdens de opening
van de nieuwe apotheek Koedijkslanden dat het eigenlijk heel simpel is.
"Het belang van de roeken bij het Diaconessenhuis moet wijken voor het
belang van de bewoners van de Koedijkslanden." Dat tekende de Meppeler
Courant OP uit de mond van deze bestuurder. Waarom simplificeert deze wethouder
dit probleem bewust tot deze tegenstelling? Waarom noemt hij alle andere
problemen die jarenlang een goede oplossing in de weg stonden niet? "De
echte doorbraak ligt niet in deze tegenstelling, maar in het feit dat de
eigenaren nu wel het pand willen verkopen. Iedereen is blij dat het probleem
van de showroom nu eindelijk aangepakt kan worden. Sterk Meppel pleitte
er al jaren voor. We hebben er alle vertrouwen in dat er een mooie invulling
aan gegeven kan worden.
We moeten er tegelijkertijd wel voor waken dat we
niet het ene probleem oplossen door een ander probleem te creëren.
De mogelijke verhuizing van het tankstation aan de Rembrandtlaan naar de
Hoogeveenseweg, even voorbij het ziekenhuis, is niet een simpele ‘roeken-of-mensen'-kwestie.
Het is een uiterst complex gebied. De roeken als beschermde vogel is daarvan
het eerste, maar niet het enige aspect. Je kunt die kolonie haar nestelplaats
daar afnemen door de bomen te rooien. Maar waar zullen de roeken dan naar
toe gaan? Op zoek naar een nieuwe nestelplaats, is de kans groot dat ze
het bewoonde gebied van Meppel intrekken. En wat dat aan overlast kan betekenen
kunnen huidige bewoner naast een roekenkolonie (o.a Breitnerhof, Uylenborgh)
u haarfijn uitleggen.
Daarnaast is de gekozen tanklocatie onderdeel van
het Reestdal. Binnen de structuurvisie 2030 heeft de Meppeler politiek
nog maar net zijn waarderende bescherming voor dit dal uitgesproken.
Ook het Provinciaal Omgevings Plan (POP) zegt iets
van dit gebied. De aan- en afvoerroute voor het nieuwe tankstation en de
omleiding van de fietsroute daar zullen de nodige inpassing in dat gebied
vergen. In de afweging moet ook ruimte zijn voor de inbreng van belanghebbenden
uit Rogat (daar ligt ook een tankstation) of uit het verleden (er lag vroeger
een tankstation, zijn daar nog oude rechten?). De nieuwe tanklocatie zet
dus de onderlinge concurrentie in dat deel van Meppel in een ander perspectief.
En dan zijn er ook nog de mensen die in die omgeving wonen en hun belang
in het gedrang zien raken. Ook daarnaar moet geluisterd worden.
In de (besloten) commissie Algemene Zaken werd alleen
over de financiële constructie geadviseerd. De gemeente Meppel werd
daarbij in beeld gebracht als eigenaar van de grond bij het 'roekenbos’
en als vertegenwoordiger van het algemeen belang van de bewoners in de
omgeving van de showroom. Normaal gesproken zou de planologische kant eerst
aan de orde horen te komen, in de commissie Ruimtelijke Ordening. Dan zouden
ook bovenstaande vragen aan de orde zijn geweest. De speciaal aangepaste
volgorde voor de besluitvorming over dit punt geeft al duidelijk aan dat
er iets meer aan de hand is dan de sim pele tegenstelling zoals wethouder
Lanjouw die schetste.
Sterk Meppel is van mening dat de gemeente ook bereid
moet zijn bij te dragen aan zo'n oplossing. Dat ontslaat de wethouder echter
niet van zijn taak om in zijn commissie Ruimtelijke Ordening de ruimte
te geven aan de inbreng van alle belangen. Daar moet een goede inhoudelijk
afweging plaatsvinden. En indien nodig en mogelijk moet een en ander goed
ingepast worden.
Met simplificaties is die discussie niet gediend.
Henk Schoemaker,
Fractievoorzitter Sterk Meppel
|
Tankstation aan Hoogeveenseweg
Waarom reageert SteM toch altijd zo, laten we zeggen
aangebrand op uitspraken of ingezonden stukken. Nu het geval tankstation
Rembrandtlaan. De wethouder had het ook anders moeten formuleren. Hij had,
denkende aan SteM, moeten zeggen dat de roeken op de Hoogeveenseweg toch
weleens roet in het eten konden gooien en misschien dat een nieuwe aanplant
van nieuwe bomen achter het roekenbos een optie was.
Want met SteM moet je voorzichtig manoeuvreren.
Mijnheer Schoemaker had moeten zeggen: 'Ik ben blij, dat die LPG installatie
uit de bebouwde kom weggaat, dat is mij wel enkele roeken waard. Hij weet
ook wel dat de roekenpopulatie uit de hand loopt. De beste methode is eieren
schudden.
Ik geloof ook niet dat de concurrentie zo erg wordt.
Dat was met Schieving bij het viaduct ook niet het geval.
En dan het Reestdal. Het Reestdal tot de Knijpe
is al een farce sinds de autoweg, viaduct en onderbreking van de Reest
door de nieuwe Hoogeveensche Vaart. Wat erg is dat er ooievaars in deze
tijd van het jaar op de lichtmasten en in de weilanden lopen die normaal
in deze tijd van het jaar in Afrika zijn. Dat is pas dierenmishandeling.
Laat Schoemaker dit eens bij de bevoegde instanties aankaarten.
A. van der Laan,
Meppel
|
Vervuilend tankstation
Ik wil gaarne reageren op de ingezonden brief
van A. van der Laan uit Meppel van 3 november onder de titel ‘Tankstation
aan Hoogeveenseweg'. Misschien wil schrijver aangeven op welk getalsmatig
mornent een 'roekenpopulatie, uit de hand loopt'? Ik denk, dat dit een
slag in de lucht is. De roek is een bij de wet beschermde vogel en die
status heeft het beest niet voor niets, helaas: de bescherming van dieren
is altijd gericht tegen de 'mensenpopulatie', want die gunt kennelijk hun
dierlijke medeschepselen geen eerlijke overlevingskans. Dan nog even die
ooievaars (beschermde rode lijstvogel). Die ooievaars, nu op masten en
in de weide, zijn niet zielig. Er wordt zonodig goed voor gezorgd, maar
ze kunnen vliegen en zweven waarheen ze willen. Dus ook naar Afrika.
Van deze aanwezige groep volwassen ooievaars zou
ruim 50% de trip niet tot een goed einde brengen (bij de jongen ligt dit
percentage aantoonbaar al tegen de 90). Als deze achterblijvers wel waren
gegaan, dan hadden velen reeds het loodje gelegd door een schot hagel,
anderen lagen nu te creperen als gevolg van vergiftiging; meerderen zouden
reeds zo plat zijn als een dubbeltje en de meesten kregen de schok van
hen leven (meer dan 25000 Volt) en leefden ook niet meer of bungelden in
de draden. Hoezo dierenmishandeling als je nu nog springlevend in het Reestdal
vertoeft?
Als schrijver de moeite had, genomen eerst eens
naar de oorzaak van hun achterblijven te informeren, dan zou hij zich niet
zo ongenuanceerd hebben uitgedrukt en zeker de vrijwilligers van het lokale
ooievaarsproject niet in verdekte termen voor dierenbeulen hebben uitgemaakt.
Het project zou nooit hebben bestaan, als de mens zich meer om zijn natuurlijke
leefomgeving en die van zij'n medeschepselen had bekommerd: U had zich
dan ook niet hoeven opwinden over die ooievaars op de lichtmasten in de
herfst en winter. Overigens: het merendeel van de ooievaars uit dit gebied
start wel richting Afrika. De aantasting van het unieke Reestdal door de
aanleg van A28 en Hoogeveense Vaart (omgelegde) was indertijd in menig
opzicht een miskleun en er hoeft niet nog meer aan te worden toegevoegd
door onder andere de bouw van een vervuilend tankstation aan de rand van
het dal. Zou de rand, van Blankenstein geen betere optie zijn?
F.H. Koopman
Ooievaarswerkgroep
De Lokkerij
De Schiphorst
|