Wegen, sloten en vaarten tekenen

Rechtijnige strukturen als wegen en vaarten moet je eigenlijk tekenen als polygonen. Maar het tekenen van dit soort polygonen is een preciesiewerkje en het lukt moeilijk de bermen parallel te laten lopen.
Een oplossing daarvoor is gebruik te maken van lijnen en hieromheen buffers te creëren (polygonen).
Hoe gaat dat:
Klik op: VIEW | NEW THEME
kies Feature Type: Line
 
Teken nu lijnen over de wegen en maak daarbij gebruik van deze tool (zie linkerplaatje)
Daar waar de lijnen elkaar kruisen, knippen ze elkaar meteen in stukken.
Handig bij een T-splitsing want daar kun je na het tekenen van een te ver doorgetrokken lijn het stukje wat teveel is weg gooien (plaatje rechts; selecteren en delete).

Wanneer je klaar bent met het lijnen trekken klik je op THEME | CREATE BUFFERS.
Als dit niet werkt kan het zijn dat in VIEW | PROPERTIES nog wat moet worden aangepast. Map- en Distance Unit moeten op meters staan. Als hier nog unknown staat geselecteerd kun je geen buffers maken.

Dus THEME | CREATE BUFFERS:

Kies next

De weg is zo'n 8 meter breed dus kies een buffer van 4 meter.
Kies 1 ring want je wilt maar 1 bufferrand rondom de lijnen
"Distance between rings" is irrelevant maar daar moet je wel wat invullen.

Kies next

De wegen wil je als één polygoon (knippen kan altijd nog mocht dat nodig zijn), dus "dissolve=yes"
Zeg waar je het polygoontje hebben wilt
klik finish.

En dat levert dan onderstaande polygoon van wegen op (T-splitsing en een kruising).

Bewaar zowel het lijnenbestand als het polygonenbestand.
Voor het berekenen van het oppervlak heb je de polygoon nodig, voor het berekenen van afstanden zijn lijnen makkelijker.